Mareritt!

Arrrrrg, i dag e eg heilt nervevrak! Heilt siden eg begynte på antidepressiva for noen år siden har eg begynt å drømme noe heilt vanvittig. Drømmene er SÅ levende at eg ofte må minne meg selv på at det egentlig aldri har skjedd. Det virker som om eg drømmer i timesvis, laaange spillefilmer, med utrolge detaljer og historier. Eg husker alt.

Drømmene er nesten alltid marerit, og guess what; dei handler stort sett alltid om mat på en eller annen måte:( Eg slipper ikkje unna i søvne heller! Dessuten er handlinga ofte lagt til tenåra mine. Det er kanskje ikkje så rart siden eg ikkje egentlig har levd på mange år.

Drømmene handler om mat på den måten at eg har spist (med eller uten fri vilje) og kjenner meg mett, og plutselig innser eg at eg ikkje har noken mulighet til å kvitte meg med maten. PANIKK!!! Enten er doen tett, eller badet er veldig lytt og gjerne med folk på andre siden av døra, eller det er en stor sprekk mellom døra og gulvet så folk kan se at eg ikkje sitter på doen, eller sprø uventa ting skjer i drømmen, som eg må forholde meg til sann at eg ikkje kommer meg på do! ELLER eg blir rett og slett forfulgt av bekymra familiemedlemmer som nekter å slippe meg av syne, nekter å la meg gå på do eller være aleine på rommet mitt, eller komme i nærheten av kjøleskapet..!  

I natt hadde farmor steikt vafler. Eg hadde nettopp våkna og tenkte eg skulle være hyggelig og spise vafler sammen med dei andre. Men neida, eg skulle hvertfall ikkje spise vafler til frokost for da kom det til å gå gale sa dei! (ganske fornuftig for så vidt…) Men da blei jo eg døds flau, og rasende. Ingen skal bestemme hva eg skal spise, og da må det jo motbevises, at eg kan fint spise usunn mat når eg vil! Eg spiste to vaffelplater på trass, og tenkte at eg kan jo bare vente en stund med å spy, så dei ikkje skjønner det. En plate hadde vært for lite, og for vanskelig å få utigjen om en stund, så eg måtte minst spise to, men ikkje meir for da ville dei jo skjønne det….

Men eg kunne bare sjå langt etter den doen, for etterpå blei eg forfulgt av både bestemor og ei venninde! Dei grusome vafflene måtte bare ligge å vokse seg store og grusomere nedi magen, heilt til dei gav opp og begynte å krympe og forsvinne inni meg. Eg kjenner og ser på meg selv i drømmen at eg eser ut og blir enda feitere (merkelig nok kjenner eg det på kroppen der og da, mens eg ligger i senga. Selv om drømmen fortsetter. Den fysiske kroppen som eg kjenner på ligger i senga og eser ut, mens tankene er fortsatt i handlingen i drømmen.), da bryter helvete løs. Full krig! Eg blir en ond kranglefant av et monster som hater alle:(

Så no sitter eg her med dårlig samvittighet, frynsete nerva, klump i magen og tungt bryst. Selv om det egentlig ikkje har skjedd, så er det akkurat som om eg har levd gjennom det. Bildene er heilt klare opp i hodet mitt, lyden av ordene som kommer fra kjente stemmer og lukten av vaflene virket så virkelig. Eg har til og med følelsen av å ha overspist i kroppen (!!) selv om det er mange timer og en heil natt siden forge gang eg spiste.

Eg prøver å ikkje tenke på det, det ville jo bare vært dumt, for det har jo ikkje skjedd. Det klarer eg forsåvidt også, men den irriterende, stressande, urolige følelsen blir værende inni meg. Slipper aldri taket, og minner ekstra sterkt i dag på at noe ikkje er som det skal være.

Dette innlegget ble publisert i Spiseforstyrrelsen. Bokmerk permalenken.

2 svar til Mareritt!

  1. laipai sier:

    Jeg fikk også mye mareritt da jeg gikk på anti dep, veldig mye…ubehagelig.
    Drømmer også mye om mat, spising, og ingen mulighet til å kaste opp, det er faktisk veldig vanlig blant bulimikere..og når sånne drømmer kommer, om ting vi sliter med, så sitter de gjerne veldig hardt fast i oss når vi våkner også. Jeg vet om andre bulimikere som har gått for å kaste opp etter å ha våkna etter sånne drømmer, fordi de har trodd at de har overspist..

    • lipslife sier:

      hehe, huff! Det er jo ganske tragikomisk! Veit ikj om eg skal le elr grine… Eg e i sant humør som eg var i siste ukene på modum i dag: heheeeheHULKhihiiiiHULKtjihiiiiiiiHULKheeehee….uten stopp! 😉 aboff

Legg igjen en kommentar

