The Sound Of Music.

Eg kan høre på musikk igjen! 😀

Ikkje alltid, men det er stort sett ikkje noke problem lenger etter at eg flytta. Hadde nok godt av å komme meg for meg selv, få min egen leilighet, og få litt mer kontroll over livet mitt. Eg slipper i det minste å ha konstant dårlig samvittighet og vonde følelser overfor en samboer. Det har blitt som en ny start, tungt og trist å være alene, men en ny start er jo egentlig også ganske fint.

Merka allerede en av de første dagene i ny leilighet at det ikkje var like ubehagelig å høre på musikk her. Her er ikkje opplegg for tv her, så mens eg dreiv og pakka ut blei eg pent nødt til å sette på musikk, isteden for den gode gamle tv-kameraten, før å døyve stillheten. Eg er veldig glad i musikk, og det har betydd mye for meg, spesielt i tenåra (det er nok ganske vanlig..). Men det er så mye minner og følelser i musikk at eg i mange år stort sett har unngått det som pesten. Bortsett fra når eg var full..;) Men eg har savna musikken som eg var så glad i, og no koser eg meg med å sette på musikk akkurat når det skulle falle meg inn 😀

Det har som sagt skjedd fantastiske ting med kostholdet også dei 3 siste ukene. I forge innlegg sa eg at eg kunne ramse opp ei liste:

  • Eg er ikkje kvapsete under huda lenger pga oppsamlinger av vann. Karbohydrater binder mye vann i kroppen, så eg ser ikkje lenger ut som en vannballong fra halloween i trynet når eg står opp 🙂
  • Eg er ikkje lenger oppblåst i magen eller har treig mage.
  • Eg slipper å spise digre porsjoner med kalorifattig mat for å bli mett eller stilne «suget», fordi eg spiser næringstett mat med mye energi i. Dermed får eg ikkje så lett følelsen av å ha overspist, noe som trigger oppkasttrangen med en gang —> ikkje noe spying 🙂
  • Eg har som sagt ikkje noke fysisk mat eller godtesug lenger pga stabilt blodsukker, noe som gjer det lettere å kontrollere det psykiske suget —> mindre fare for overspising og oppkast.
  • Stabilt blodsukker gjer også at eg ikkje blir kvalm og svimmel av sult, eller at eg går amokk i butikkhyllene og kjøper lettvindt mat som eg egentlig ikkje vil spise. Eg klarer fint å holde ut til eg får laget meg noe ordentlig mat, samtidig som appetitten ikkje er glupsk —> mindre sjans for Ov. og Op.
  • Næringstette måltider og stabilt blodsukker gjer at eg ikkje trenger å spise like ofte som før for å holde sult og sug unna. Eg får alikevel i meg nok energi. No spiser eg 2-3 gode måltider hver dag, alt etter hvor aktiv eg er og hvor lenge eg er våken.  —> det blir ikkje et like stort ork å lage mat lenger 🙂 Slipper å spise rosinboller fordi eg ikkje orker å lage meg mat! Dessuten lager eg ofte middag sann at eg kan spise det til lunsj eller middag de neste dagene.
  • Elektrolytt balansen i kroppen har blitt bedre pga lite/ingen oppkast. Så no får eg sove i opptil 4 timer i strekk uten å måtte på do! 😀  I mange år har eg alltid måttet på do en time etter at eg har sovna, og så minst annahver time resten av natta. Skal love man blir sliten av det!
  • Er selvfølgelig også generelt mindre sliten fordi eg ikkje driver å spiser og spyr hele tiden, og pga jevn mattilførsel og stabilt blodsukker.
  • OG «tristhetståka» i hodet er borte! og DET er på grunn av kostholdet! 😀
  • Føler meg klarere i hodet på en helt ny måte.
  • Ooh, eg holdt på å glømme: at vekta har gått ned dei siste ukene, uten at eg har løfta en finger for det eller sulta meg 😀 😀 😀 jadda, eg veit at mesteparten er vann fordi karber binder mye vann i kroppen, men det føles herlig! og det er hvertfall riktig vei 🙂

Kommer ikkje på meir for øyeblikket, men vil fylle på lista viss det er noe eg har glemt.

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsliv, Kosthold, Spiseforstyrrelsen. Bokmerk permalenken.

2 svar til The Sound Of Music.

  1. laipai sier:

    I begynnelsen kan det vært trist og ensomt å bo alene, jeg følte det også sånn, etter å ha vært samboer over lang tid. Men det gikk seg til, og nå synes jeg det er veldig godt å bo alene 🙂 Du kommer nok dit du også etterhvert 😉
    Så godt å lese all framgangen du har klart, skjønt de på Modum vil nok ikke være fornøyd med kun 2-3 måltider, og nesten ingen karbohydrater i kosten 😉 Men samtidig så gjelder det jo å finne noe man kan leve med, som føles riktig og gjør det enklere å komme seg gjennom. Jeg spiser flere små måltider, og holder meg opp mot 2000 kcal pr dag, og for meg funker det på den måten. Som sagt i forrige innlegg, så gruer jeg meg til alle karbomåltidene på Modum, at det jeg fram til nå har fått en rutine på, og som jeg klarer å leve med, skal gå rett i dass igjen. (Ikke nødvendigvis bokstavlig talt, men ja, at jeg kan bli trigget den veien igjen..) Men vi får bruke hverandre, sånn som vi gjorde, så kommer vi oss nok gjennom de to ukene også 🙂

    12 dager igjen 😀 ❤

Legg igjen en kommentar

