Kommer eg noen gang til å bli frisk?

Eg trur faktisk ikkje det. Eg har sett på mat som kos, men noe som eg egentlig ikkje burde spise for da blir eg tjukk, helt siden eg var liten. Det er liksom bare et faktum som er en del av meg. Trur aldri eg kommer til å få et helt avslappa forhold til mat, og det er nok desverre sant for mange jenter (og noen gutter) i dag.

Eg sammenligner spiseforstyrrelsen med å være alkoholiker, eg vil alltid måtte leve med den. Forskjellen er at eg ikkje kan holde meg helt borte fra all mat, men noen typer mat og mengder må eg faktisk holde meg unna, eller så mister eg kontrollen. Sånn er det hvertfall i dag, og eg trur at det alltid kommer til å være sånn, i mer eller mindre grad. Hvertfall så lenge eg ikkje klarer å gi slipp på det dårlige selvbildet, at eg MÅ være tynn for å bli «godkjent». Det må selvfølgelig en god personlighet til for å bli likt også, og den mista eg engang på veien… Men heldigvis trur eg at eg holder på å finne tilbake til den 🙂 Det kan eg takke Modum Bad for!

Kroppsaksepten min står det derimot mye dårligere til med, og eg har ingen tru på, eller anelse om hvordan eg skal klare å forandre på den. Den blir jo på en måte bekrefta hver dag  gjennom det samfunnet vi lever i. Dessuten har eg erfart å bli behandla forskjellig som tynn og som tjukk, så hvordan i allverden skal eg klare å endre mening om noe som er et faktum!?

Som sagt trur eg at eg, som mange andre jenter, kommer alltid til å ha et anstrengt forhold til mat. Eg har ikkje noe tro på at eg noen gang kommer til å bli helt frisk, men et svakt, svakt håp finst det jo. Man skal aldri si aldri… Løsningen, eller hvertfall veien å gå, blir for meg å finne en måte å leve med spiseforstyrrelsen på. Akkurat som en alkoholiker må leve med at h*n er en alkoholiker. Eg må spise på en måte som gjør at symptoma holder seg mest mulig borte, på en måte som gjør at livet mitt blir minst mulig hemma av SF.

Derfor valgte eg å reise fra Modum Bad, selv om eg hadde det utrolig fint der og kommer til å savne gruppa mi noe helt forferdelig (fine jentene <3). Men siden eg var nødt til å følge kostlista der, så var det ikkje det beste for meg å være der no. Eg har aldri stolt på den kostlista, selv om eg fulgte den 5 dager i uka under det forge oppholdet (klarte aldri å følge den i helgene når eg var hjemme), så økte vekten selv om eg allerede var overvektig. Bare størrelsen/volumet på måltidene der er en trigger som eg bare ikkje klarer å holde ut. Blir altfor full i magen av de måltidene!

Kostlista var alikevel nødvendig og nyttig for meg under det første oppholdet på Modum, fordi den tvang meg til å lære å spise og beholde større mengder med mat oftere enn før. Dessuten fikk eg erfare hvor utrolig mye bedre man får det både fysisk og psykisk av å ikkje spise og spy konstant. Det ble lettere å ikkje orke å ty til maten for å kunne «slappe av».

Siden eg hadde vært symptomfri i 5 uker (!!!) før eg kom tilbake til Modum, og det var pga det nye kostholdet mitt, som av mange grunner gjør det lett å slippe å overspise og spy. Da føltes det rett og slett ikkje bra å gå tilbake til kostlista og symptomene som følger med. Eg bare klarte ikkje å spise og beholde all den dårlige/feil maten (den er hvertfall dårlig for meg)!! Men det verste var at hjernetåka og tristheten kom tilbake allerede andre kvelden, og den er fortsatt ikkje borte igjen 😦 ehm, det er min egen feil da… eg har nemlig ikkje orka å ta meg helt sammen igjen i helga… Den siste uka har bare vært jævlig av flere grunner, men nok om det!

No gleder eg meg bare til å sove av meg rusen, og begynne dagen i mårra med blanke ark og en deilig smoothie!!!!! Formen skal være tilbake i løpet av uka, det er hvertfall sikkert! *leeengtee* håper det går raskere denne gangen, at kroppen min har vent seg bedre til å bruke fett som energi, isteden for karbohydrater. Gleder meg 😀 😀

Hvorfor er det ingen som kommenterer noe? Er det ingen som kjenner meg som leser bloggen? Eller er eg bare for «gal» til at dere skjønner noe av det eg skriver om (bortsett fra Laila da 😉 <3)?? Hadde vært kjekt med litt tilbakemeldinger… Føler meg ganske forvirra. I følge helsepersonell på modum skulle man tro at det er bedre om eg hadde spist kostlista (noe eg ikkje klarer/tør), gått opp i vekt igjen og dermed ikkje turt å komme meg ut døra…noe som garantert hadde ført til at SF hadde blitt forsterka igjen. Enn å spise mat som er trygg for meg (den hjelper meg også til å gå ned i vekt, men uten at eg er sulten eller blir galere i hodet av det) og gir meg rett og slett lyst til å leve igjen!? Eg ser absolutt poenget deres med at det nye kostholdet mitt kanskje gjør at eg alltid vil ha en fot innafor SFen, men samtidig så føler eg at dette kostholdet både er med på å motivere meg og gjøre meg friskere. Det er ikkje som om eg har valgt meg «tilfeldige» matvarer som ja- og nei-mat, som eg TRUR vil gjøre meg tynn og frisk!! Det ligger både etiske grunner og mye kunnskap og studier bak valget mitt av kosthold! Ah, det er så mye/ vanskelig å forklare… er det noen som skjønner hva eg prater om?? Eg blir helt tullete i hodet…or am I? 😦

Dette innlegget ble publisert i Kosthold, Spiseforstyrrelsen og merket med . Bokmerk permalenken.

11 svar til Kommer eg noen gang til å bli frisk?

  1. laipai sier:

    Jeg skjønner fullt og helt hva du mener. Jeg synes det er veldig bra at du finner en løsning som funker for deg, som gjør deg friskere, og ikke sykere. Du får i deg nok mat, du beholder det, og det gjør deg godt. Uansett er det du som styrer hverdagen din, og om den skal bli best mulig, så må du finne din vei.

  2. Mummy sier:

    Svaret frå Laila er jo det samme som du fikk av meg i forrige uke!

    • lipslife sier:

      Må ha gått inn det ene øret og ut det andre! Eventuelt drukna i dei negative tilbakemeldingene fra behandlerene på modum… greit å ha det skriftlig da 🙂

  3. Silly Vanilly sier:

    Eg lese alle innlegga dine (jepp, til og me det lange om lavkarbo vs. karbo, der du lurte på om nåken va komt heilt til siste avsnitt ;), har bare ikkje alltid så mange gode svar å komme me.. men eg e her, eg følge me, og eg e kjempestolt av deg ❤

  4. Camilla sier:

    Eg og lese!! Men har heller ikkje så mykje fornuftige «svar» å komme med.. Bryr meg mazse om at du skal ha det bra, og at du finner en måte med maten som fungerer for deg 🙂 Synes du er en tøffing som skriver denne bloggen, det er fint på en litt rar måte å få følge med på livet ditt sjøl om vi ikkje snakkes så ofte. Glad i deg ❤

  5. Anonym sier:

    Kjenner deg ikke, men stå på !! Ingen fortjener å ha spiseforstyrrelsen i sitt liv, den ødelegger så utrolig mye.. Tar fra oss livet rett og slett. Kjempe for det. Det er tøft og utrolig krevende å stå i det, men det er kun det som funker, ingen snarveier.. dessverre må jeg si. Selv om ting virker håpløst, se hva du går glipp av og hvor mye vekta og maten påvirker hverdagen din. Den følelsen av kontroll betyr alt. Når mat, kropp og vekt har større betydning enn familien din.. ja, noe må gjøres. Det blir fort det at man utsetter og utsetter hele tiden. Ta tak nå som du er ung, vi vil jo ikke sitte der som 60- åringer og fortelle om alle vi har lurt trill rundt opp gjennom og mimre tilbake på sosiale tilstelninger, som vi faktisk ikke har fått deltatt i pga maten.. Det er kun oss selv vi lurer. Dette er ditt prosjekt, da valget for din del, velg livet !!

    • lipslife sier:

      Det har du helt rett i 🙂 Det er ikkje lett å bli kvitt tankemønster og følelser som har preget livet mitt i mer eller mindre grad så lenge eg kan huske, men det går fremover, selv om det kan være vanskelig å se her og nå… Takk for kommentaren din 🙂

  6. Mummy sier:

    ……og eg leser om igjen ………..
    Håper du har det bedre no jenta mi (det virker i alle fall slik til tider)
    Ønsker deg alt godt for eg er så uendelig glad i deg! ❤

Legg igjen en kommentar

