Hva er karbohydrater og lavkarbo?

Næringsstoffa som kroppen trenger og får fra maten, deles inn i fem grupper:

  • Proteiner: Proteiner er først og fremst kroppens «byggemateriale». De er nødvendige for å bygge opp og fornye/reparere celler og vev. Dei kan også brukes som energikilde, men i mye mindre grad enn karbohydrater og fett. Alle proteiner er bygget opp av aminosyrer. Det finnes ca 20 ulike aminosyrer, som er vanlige i dyreorganismer. Ni av dem er såkalt essensielle aminosyrer, det vil si at de må tilføres kroppen gjennom maten fordi menneskekroppen ikkje er i stand til å lage dem selv. Gode kilder til protein er fisk, skalldyr, kjøtt, innmatfugl, egg, nøtter og melkeprodukter (ost, hjemmelaget kefircottage cheeseseterrømme og fløte).
  • Fett: Fett er en nødvendig del av cellemembranen i alle celler, og er veldig viktig som isolasjonsmateriale for nervecellene. Fett er nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp de fettløselige vitaminene (A, D, E og K). Fett er også viktig som kroppens energikilde og lager av energi. Kjøtt, innmat, melkeprodukter, meierismørkokosfett og kakaofett er gode kilder til mettet fettNøtter, avocado, oliven/olivenolje og majones er gode kilder til enumettet fett. Feit fisk (laks, kveite, makrell og sild) er den beste kilden til flerumettet fett (dvs de essensielle fettsyrene omega 3 og 6, -omega 6 finnes det riktig nok mest av i plantefett, men det får man sjelden for lite av). Det er viktig at oljer er kaldpresset (extra virgin), og at steiking/høy varmebehandling av fett foregår med mettet fett, fordi det metta fettet tåler høyere varme uten at fettsyrene ødelegges og blir skadelige.
  • Karbohydrater:  Karbohydratene deles inn i tre hovedgrupper ut fra måten molekylene er bygd opp på:
    1. Monosakkarider er den enkleste formen for karbohydrat, og er grunnelementet i di- og polysakkaridene. Det finnes tre monosakkarider: Glukose, fruktose og galaktose. Absolutt alle typer fordøyelige karbohydrater i maten vi spiser, omdannes til glukose (blodsukker) i kroppen vår. Fruktose (finnes bl.a. i frukt og honning) utgjør sammen med glukose disakkaridet sukrose (farin, som vi kjenner som sukker). Galaktose finnes ikkje i fri form, men utgjør sammen med glukose  disakkaridet laktose (melkesukker), som finnes i melk.
    2. Disakkarider består av to monoskkarider. Vanlig sukker/sukrose består altså av 50% glukose og 50% fruktose.
    3. Polysakkarider er sammensatt av mange monosakkarider. Det finnes både fordøyelige og ufordøyelige polysakkarider. De førdøyelige er stivelse og glykogen. Glykogen finst bare, i små mengder, i animalske matvarer (i lever og muskler), og stivelse finst i vegetabilske matvarer (poteter/rotgrønnsaker, korn, ris osv.). De består av et stort antall glukoseenheter, og blir derfor brutt ned til store mengder blodsukker svært raskt. De ufordøyelige polysakkaridene er for eksempel cellulose (kostfiber), som finnes i planter. Cellulose er ikke vannløselig. Andre ufordøyelige karbohydrater er pektin og alginaterer, men de er derimot vannløselige og geledannende. Pektin finnes i flere frukter, bær og grønnsaker, mens alginater finnes i tang og tare, og brukes som fortykningsmiddel i mange matvarer, medisiner og kosmetikk.

    Gode kilder til karbohydrater er grønnsaker, bær, frukt og nøtter. Eventuelt også fermentert eller spiret korn, bønner og linser.

  • Vitaminer: Det finnes både fettløselige og vannløselige vitaminer. De fettløselige vitaminene kan lagres i fettet i kroppen, derfor er det viktig å innta hverken for mye eller for lite av dem. Vi må få vitaminer gjennom kosten fordi kroppen ikkje kan lage dem selv, eller lager for lite av dem. Vi trenger bare små mengder vitaminer, men likevel er de livs nødvendige, fordi de bidrar til at kjemiske reaksjoner i kroppen skal fungere. 
  • Mineraler: Mineral- og sporstoffene har mange forskjellige funksjoner i kroppen. De fleste av stoffene har flere enn en funksjon. Noen mineraler, som kalsium, fungerer som byggestoff i kroppen (sjelettet), i tillegg til at det også er nødvendig for nervecellenes normale funksjon. Andre mineraler er viktigere for det som skjer i kroppen, for eksempel jern, som trengs for at blodet skal kunne frakte oksygen fra lungene og ut til cellene.
  • Vann blir ofte omtalt som den sjette gruppen. Vann er ikkje energigivende, som de tre første gruppene er, men er nødvendig for de aller fleste stoffskifteprosessene i kroppen, og til transport og løsning av næringsstoffer. Vann utgjør ca. 50-60% av kroppsvekten hos mennesket, litt mer hos menn enn hos kvinner. Kroppen reagerer raskt på mangelfull væsketilførsel, og må ha tilført ca 1,5 – 3 liter vann hver dag, alt etter hvor varmt det er eller mengde aktivitet. 

Her er en enkel forklaring av hva lavkarbo går ut på, selv om det egentlig ligger i ordet, at det er et kosthold med redusert mengde karbohydrater. Så no kan ikkje du sei at du ikkje skjønner hva det er snakk om, pappa, da er det nok heller det at du ikkje gidder å skjønne det..;P  Viss eg ikkje huska feil, så spurte du og mamma meg på Modum om hvilken mat, eller hvordan måltidene burde ver for at dei ikkje skal være et problem når eg er hos dokke. Så eg håper bloggen kan vise dokke hvilken mat eg spiser… sann at dokke kan ha litt naturlig mat i hus, som eg kan spise, viss dokke skal spise brødskiver eller et eller anna Toro. Eg trenger bare et par salatblad, litt kjøtt eller en tunfiskboks og en desj sunt fett 😉

Her er en mer omfattende, men kjempe bra artikkel om hva lavkarbo er. Den er skrive av en ernæringsstudent ved universitetet i Bergen (yohoo, UiB må virkelig ha tatt innover seg oppdatert informasjon om ernæring 😀 ), han heter Vegard Lysne og har etter min mening et veldig fornuftig syn på lavkarbo. Nemlig at det handler om å spise naturlig mat, og minst mulig raffinert mat og tilsetningsstoffer. Kostholdet hans, som han beskriver på slutten, er likt mitt, bortsett fra at eg ikkje bruker rapsolje og vaniljekesam. Da lager eg heller min egen vaniljekesam, ved å tilsette noen vanilje frø og litt sukrin eller stevia til den originale kesamen. Da slipper eg nemlig unna E-stoff som er i vaniljekesamen, siden originalen er uten E-stoff  🙂

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Kosthold. Bokmerk permalenken.

5 svar til Hva er karbohydrater og lavkarbo?

  1. laipai sier:

    ❤ ❤ ❤ du skulle gitt dem på Modum en undervisning 😉

  2. mummy sier:

    Har du huska å gratulere far din med dagen?
    Er imopnert over alt du veit 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s