Mandelsmør

Mitt nye snop 😀 Eplebåter med heimelaga mandelsmør på. Herreguuuud det er så godt!!! Er helt avhengig…

Man har bare 1 eller 2 poser mandler i foodprosessoren og kjører den til mandlene har blitt flytende. Skikkelig enkelt, men det tar litt tid fordi når fettet i mandlene begynner å skilles ut, så klistrer mandlene seg til veggen i bollen. Så man må skrape ned mandlene ganske mange ganger. Det tar ca 15 min.

Eventuelt kan man ha i noen ss kokosolje, etter at man har skrapt ned mandlene første eller andre gangen, da former det seg raskt til en ball og blir flytenede litt fortere. Det er veldig godt med den søte kokossmaken i mandelsmøret! Da blir det også en sunnere blanding av fettsyrer i smøret… 😉

Kremt, egentlig bør mandlene først bløtlegges i vann sammen med en skvett eddik i ca 12 timer, og deretter tørkes til de er helt tørre, f.eks. i steikeovnen på svak varme. Eg har heldigvis en dehydrator, som tørker mat, så det er null stress for meg. Bløtlegger og tørker ganske mange poser når eg først er i gang, så oppbevares de i kjøleskapet eller fryseren. Grunnen til at nøtter bør bløtlegges (på samme måte som at korn bør fermenteres –> surdeigsbrød) er at de inneholder antinæringsstoffer som fytinsyre. Fytinsyre finnes i de fleste planter, men nøtter, korn og frø har ekstra mye av det i skallet sitt, fordi det fungerer som et «forsvar» mot å bli spist opp av dyr og mennesker.  Fytinsyren og andre enzymsperrer har som funksjon å hindre nedbrytingen av frøet og legge dem i dvale for å kunne bli aktivert igjen i et fuktig klima, og begynne å vokse når det kommer ut av andre enden av dyret… Tenk på mais og linfrø som kommer hele ut igjen dersom du glemmer å tygge de. Korn, nøtter og frø inneholder altså forsvarskjemikalier (eller antibeitestoffer/antinæringsstoffer) som binder seg til næringsstoffene i maten og dermed reduserer næringsverdien fra maten ved å hemme opptak av mineraler. Fytinsyre er nemlig ufordøyelig for mennesker. Men dersom nøttene bløtlegges i et syrlig miljø blir enzymet fytase, som finnes inne i frøet/nøtten og som bryter ned fytinsyren når frøet skal begynne å spire, aktivert og fytinsyren blir brutt ned. Fytinsyre i store mengder skader også tarmveggen, så eg fant ut at det er best eg bløtlegger mandlene siden eg slikker i meg mandelsmør i bøtter og spann! Les her hva som står om fytinsyre i store norske leksikon. PS: mandlene må tørkes etter at de er bløtlagt, ellers blir det deilige mandelsmøret bare til en seig deig 😦 tro meg, eg har prøvd snarveien!

Når mandlene er blitt flytende bruker eg å ha i ca 1 ts salt per pose med mandler. Smak til, eg liker at det er ganske salt siden eg spiser det sammen med søte epler. NAM NAMM NAMME NAMMM

Sann:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er kvelden redda!

Heimelaga kefir, eple og mandelsmør 😀

Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Mandelsmør

  1. Oj, dette hørtes snadder ut! Salt og søtt er aldri feil sammen 🙂 Takk for informasjonen
    Noen spørsmål bare, fordi jeg liker ting med teskje.. 😉 Når mandlene bløtlegges, bør de stå i romtemp eller i kjøleskap? Og skal eddiken dekke mandlene?
    Og når de tørkes i ovnen… Skal det være over/under varme og 50 grader? Og hvordan vet jeg når de er «ferdig tørket» ?
    Håper du kan svare 🙂

    • lipslife sier:

      Hei 🙂 Mandlene bør stå dekket av vann med en teskje eddik oppi, i romtemperatur i minst 10 timer. Så skyller du bare bort eddikvannet og legger mandlene til tørk i ovnen. Eg ville ha brukt varmluft på 50 grader, men det tar jo noen timer da… Du kan trygt skru opp temperaturen for at det skal gå raskere, men eg ville ikkje ha brukt temperatur over 100 grader. Det er lurt å åpne ovnsdøra innimellom for å slippe ut fuktighet. Du må nesten bare smakteste mandlene for om de er tørre. De skal kjennes like tørre ut som de var før du bløtla de.
      Koselig med spørsmål 😀 det betyr jo at det er noen som gidder å lese bloggen min da 😉

      • Tusen takk for svar! 🙂 Har ikke varmluft på ovnen her… bare grill. Isj, kanskje jeg tester og ser om det går fordet. Fristende sammensetning var det i hvert fall 🙂

  2. lipslife sier:

    Det blir nok like bra med vanlig over- og undervarme også 🙂

  3. Sonia sier:

    Oh I want to eat it

Legg igjen en kommentar

