Et sunt kosthold.

Eg fant et innlegg som er skrevet av en ernæringsfysiolog om hva et sunt kosthold er, som eg synst var veldig fornuftig! Les her: http://sprudlendesunn.no/blogg/?p=1893

Likte ikkje heilt den siste linja da… Den gir inntrykk av at «lavkarbo» er en dårlig ting. Det irriterer meg så grundig! Lavkarbo betyr ikkje, som hun sier, automatisk at man lever på smør, fløte og bacon, som media stortsett skal ha alle til å tro. Det sier egentlig bare noe om at man spiser lavere karbohydrat mengde enn det som er vanlig, enn det som blir anbefalt av norske myndigheter. Og som hun sier det er noe de aller fleste vil ha godt av å gjøre.

Det burde heller stå lavkarbo ja takk! For som hun sier så anbefaler hun ikkje å bare fokusere på at kostholdet skal inneholde så lite karbohydrater som mulig, men også på kvaliteten av maten. Man kan selvfølgelig leve på lettbrus, sjokolader og kaker som er søtet med kalorifrie søtningsmiddel og fortsatt være lavkarbo, men de fleste skjønner vel at det ikkje er et sunt kosthold – selv om det er lavkarbo. Selv om mange er enige om at «lavkarbo er sunt», så betyr altså ikkje det at lavkarbo er bra for deg samme hva du spiser så lenge det inneholder minst mulig karbohydrater.

Men eg sjønner godt at hun ikkje vil kalle kostholdet sitt lavkarbo etter alt det tåpelige hysteriet som har vært i media! -selv om det er det det er. Da er det bedre å kalle det naturlig eller EKTE MAT ja, som det også er. Dersom du spiser mat som ser ut som noe du finner i naturen, og ligger unna halvfabrikata og prosessert mat (franken-food), da blir kostholdet ditt automatisk lavkarbo (!) fordi du slipper unna massevis av rafinert mel og sukker som finnes i 85% av alle matvarene du finner i butikken!! Easy peasy! Vel, egentlig ikkje… Det er sann sett lett å vite hva man bør spise for å ha et sunt kosthold, men absolutt ikkje lett å gjennomføre siden uansett hvor man snur og vender seg så severes det halvfabrikert mat 😦

Det siste du bør gjøre om du vil ha et sunt kosthold, er hvertfall å følge rådene i aviser og ukeblader! Aldri, ALDRI ta kostholds råd fra dem!!! De er BARE ute etter å selge mest mulig. Med overskrifter som: å spise egg er farligere enn å røyke (!!), er det mer sansynlig at de klarer å vekke din nyskjerrighet, enn om de faktisk hadde formidla sannheten av den studien: at den rett og slett ikkje kunne bevise noen ting, eller si noe om hvorfor det var en av de tingene man statistisk sett kunne tolke ut av den studien… Jøye meg!

Du må desverre utdanne deg selv om du vil finne «beviser» eller kunnskap om hva som er et sunt kosthold. Ikkje en gang myndighetene, de fleste leger eller såkalte «eksperter» kan hjelpe deg med det –> aller minst media, som henter rådene sine fra disse «ekspertene» og tolker vitenskaplige studier på bakgrunn av null kunnskap om biologi, kjemi, fysiologi eller forskning, virker det som, når de kun fokuserer på hva som vil selge mest mulig.

Nok om det, eg blir så hissig av mat-prat… Sant stress er heller ikkje bra om man vil holde kroppen sunn og frisk. 😉 Frisk er dessuten det viktige ordet. Målet er selvfølgelig ikkje å være så sunn som mulig, men å holde seg frisk!

Når det er sagt så var egentlig det eg ville frem til at et sunt kosthold innebærer å spise ekte mat som er tilberedt på riktig måte, sann at kroppen får de næringsstoffene som den trenger. Ut i fra det, så er det individuelt hvor mye hver og enkelt sin kropp trenger av de ulike næringsstoffene, innenfor visse grenser selvfølgelig. Eg fungerer for eksempel bedre jo mindre karbohydrater er spiser, på grunn av den historien eg har med mat. Karbohydrater er jo, til forskjel fra de andre næringsstoffene, ikkje et essensielt næringsstoff – altså vi trenger ikkje å få det tilført gjennom maten, fordi kroppen vår kan lage den lille mengden på 40-50 g karber som hjernen vår trenger hver dag. Når eg spiser så lite karber som mulig, holder blodsukkeret mitt seg fullstendig stabilt, og alt sug eller «lyst på» mat blir så og si borte (bortsett fra når eg faktisk er sulten da, men da er det heller ikkje snakk om det vanlige «suget» etter mat). Det blir altså 1000 ganger lettere for meg å ikkje ty til maten (overspising og oppkast) når eg har behov for å slappe av eller slippe å tenke og føle. Derfor, og bare derfor, er eg opptatt av å spise LAVkarbo bokstavelig talt.

Men når det også er sagt så er det lenge siden eg har klart å holde meg til skikkelig LAVkarbo. Etter at vekta er tilbake på normalen, og det ikkje lenger er SÅ viktig for meg å gå ned i vekt for i det hele tatt å tørr og vise meg utenfor døra, så er ikkje motivasjonen like mye på topp iforhold til å skulle begrense inntaket av karbohydratrik mat (og dermed også matlysta), som frukt for eksempel… eg er altfor mye godtegris til å klare å holde meg unna søte ting! Men så lenge eg faktisk holder meg til ekte mat, så er eg fornøgd med det! Det betyr at det ikkje alltid går like lett med maten, men antall overspisinger og oppkast er kraftig redusert når eg holder meg til ekte mat – mat som det ikkje er noen som helst grunn til at eg skal ha dårlig samvittighet for å spise 🙂

Om det går gale så er det heller mengden mat det kommer ann på. Det er fortsatt helt JÆV### å være mett (les full i magen)! Det er noe av det mest stressende og ubehaglige som finst (les: automatiske tanker/tenkemønster kommer og går som følgende: mett = feit = dårlig/dum person –> maten MÅ utigjen, bort, bort, bort!! (VRÆÆÆÆL, blir helt stressa av å bare tenke på den følelsen, må holde meg fast i sofaen for å ikkje styrte til doen, og det er selv om eg ikkje har spist noen ting!!! A’boff)), og da skal det ikkje mye til før hjernecella mi kobler ut! Dette er den andre grunnen til at LAVkarbo fungerer så godt for meg, fordi eg blir mett av å spise et mindre volum med mat, næringstett mat (ikkje av å spise mindre kcal – selv om det ofte er et resultat av LAVkarbo, fordi man har kontroll på matinntaket, man trenger bare å spise når man faktisk er sulten, når kroppen har behov for mat).

Men som sagt: EKTE MAT = det går bedre for meg både av fysiske og psykiske grunner. 😀

Dette innlegget ble publisert i Kosthold og merket med , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Et sunt kosthold.

  1. laipai sier:

    Veldig godt å lese at det går så mye bedre for deg når du får i deg det som gjør at ting blir lettere for deg matmessig. Du (eller jeg) kan jo uansett ikke forvente at alt skal gå på skinner hele tiden, men all framgang er framgang anyway 🙂 Det gjelder å finne et spor som virker.

  2. Mummy sier:

    Viktig å fokuserer på alt som er positivt 🙂 Klem ❤

Legg igjen en kommentar

